Az idei verseny zsűritagjai ez alkalommal is a hazai kommunikációs iparág tapasztalt, elismert, vezető szakemberei, összesen mintegy 120 fő. A zsűrizés ebben évben online illetve személyes részvétellel zajlik.
A pályázatok elbírálása két szakaszban történik. A pontozás név nélkül, bizalmasan folyik. Az
értékelés mindkét körében a marketingkommunikációs iparág legkülönbözőbb területeiről érkező
elismert szakemberek, felsővezetők értékelik a pályamunkákat a bizonyított eredmények alapján,
amelyek alátámasztják, hogy a kommunikáció szervesen hozzájárult a kampány sikeréhez. A két
körben két különböző zsűri bírál.
Az első kör zsűritagjainak pontszámai döntik el, mely pályázatok jutnak a döntőbe, a második kör zsűritagjainak pontszámai alapján dől el, hogy a döntőbe jutottak közül melyek kapják a Finalist, Bronz, Ezüst vagy Arany szintet elért Effie-díjat. A döntőbe jutásnak is és a díjazásnak is van egy Effie Worldwide által nemzetközileg előírt, kötelezően teljesítendő minimum ponthatára. Előfordulhat, hogy egy kategóriában minden díj-szinten egy vagy egynél több győztes is lesz, de az is lehet, hogy egyáltalán nem lesz díjazott. A zsűri először elolvassa a pályázati anyagot, majd közvetlenül utána megnézi a hozzá tartozó, illusztrációként szolgáló kreatív anyagokat. Fontos szem előtt tartani, hogy egy zsűritag jelentős számú pályázati anyagot néz át, tehát a tömörség, az érthetőség, egyértelműség és az erős történetmesélés elengedhetetlen ahhoz, hogy a pályamunka kiemelkedjen a többi közül.
Az Arany Effie-díjat elért pályaműveket a zsűrizést követően külön Platina-grémium értékeli és ítéli oda közülük a legjobbnak a Platina Effie-t.
Pontozási rendszer
A zsűri az értékelés során előre meghatározott kritériumok alapján pontozza az adott
pályaműben foglaltak hatékonyságát, és négy különböző pontszámot ad a pályázati anyag
meghatározott elemeire.: A zsűritag által adott négy pontszám a következő súlyozással számít az
elérhető összpontszámba:
A) Kihívás, háttér és célkitűzés | 23,3% |
B) Insightok és az ötlet | 23,3% |
C) Az ötlet megvalósítása | 23,3% |
D) Eredmények | 30% |
Zsűrikommentek
A pontozást követően a zsűritagok leírják röviden véleményüket az adott pályamű erősségeiről, gyengeségeiről. Ez fontos visszajelzés (anonim) a szakmai továbbfejlődés szempontjából az adott pályamű alkotói felé.
Első kör
Az első körben az értékelés az adott pályaműben szereplő tényeken alapul: az adott aktivitás háttérkörülményei, az üzleti célok, a kreatív koncepció, a médiastratégia és legfőképp az eredményeket alátámasztó bizonyítékok bemutatása, amely minden kétséget kizáróan igazolja a marketingkommunikáció hatékonyságát. A zsűritagok vegyesen kapnak pályaműveket több kategóriából, hogy az értékelés ne összehasonlító, hanem az adott pályaművet önmagában vizsgáló legyen, és a zsűritagok eldönthessék, megfelelően bizonyított-e a hatékonyság a pályaműben ahhoz, hogy a pályamű döntőbe jusson és ott már az adott kategórián belül mérethesse meg magát a többi pályamű között.
A döntő
Az értékelés menete hasonló az első körhöz (pontszámok, súlyozás), de a pályaművek értékelése már kategóriánként történik, azaz egymáshoz mérhető módon. Az így adott pontszámok alapján fog kialakulni kategórián belül a Finalist, Bronz, Ezüst, Arany Effie-díjat érdemlők köre.
Érintettség / Összeférhetetlenség
Egy-egy zsűritag számára olyan pályamunkákat jelölünk ki, hogy az érintettséget / összeférhetetlenséget elkerüljük. A bírálás megkezdése előtt a zsűritagoknak tájékoztatniuk kell a moderátort, ha esetleg olyan pályamunkát kaptak, amelyet nem pontozhatnak érintettség / összeférhetetlenség miatt.
Titoktartás
Minden zsűritagnak titoktartási nyilatkozatot kell aláírnia a zsűrizés megkezdése előtt, valamint nem megengedett (és nem is engedi a zsűrizési szoftver) a képernyőmentés, nyomtatás stb. az online zsűrizés folyamán, a személyes jelenléttel történő zsűrizéskor a moderátorok a helyszínen felügyelik a titoktartási nyilatkozatban foglaltak betartását.